Zmiany w wydawaniu dowodów osobistych - wnioski tylko w formie elektronicznej
Z dniem 29 grudnia 2023 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu zmienił się tryb wnioskowania o wydanie nowego dowodu osobistego. Dotychczasowy wniosek papierowy został zastąpiony wnioskiem składanym na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, podpisywanym przez obywatela za pomocą dedykowanego do tego celu urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego (tzw. signature pad). Zmiany zakładają możliwość złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego, również przez obywateli powyżej 12. roku życia za pośrednictwem strony gov.pl (bez odcisków palców i własnoręcznego podpisu). Wiąże się to jednak z koniecznością osobistej wizyty w urzędzie, aby złożyć odcisk palca i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane przez urzędnika i umieszczone w dowodzie osobistym.
Na wizytę w urzędzie obywatel ma 30 dni od złożenia wniosku przez internet. Po tym terminie nieuzupełniony wniosek nie zostanie zrealizowany (pozostanie bez rozpoznania). Zmianie podlega również sposób odbioru dowodu osobistego, poprzez odejście od formularza odbioru dowodu osobistego utrwalonego na nośniku papierowym na rzecz formularza elektronicznego, podpisywanego za pomocą signature pad.
W chwili obecnej nie wypełniamy żadnego papierowego wniosku. Przedkładamy jedno zdjęcie oraz dotychczasowy dowód osobisty lub paszport. Urzędnik przygotowuje wniosek w systemie na podstawie danych z dowodu osobistego i rejestru PESEL.