Strona wykorzystuje pliki cookies do dostosowania serwisu oraz w celach statystycznych.  Czytaj więcej

GMINA WILKÓW Gmina Wilków
KALENDARIUM
Dziś jest: czwartek, 29-06-2017
Imieniny: Pawła, Piotra, Salomei

WYCIECZKA DO KSIĄŻA I PALMIARNI LUBIECHOWSKIEJ - 12 sierpnia 2010r.

WYCIECZKA DO KSIĄŻA I PALMIARNI LUBIECHOWSKIEJ

W dniu 12 sierpnia br. dla dzieci i młodzieży gimnazjalnej z terenu naszej gminy w ramach letniego wypoczynku zorganizowaliśmy kolejną, jednodniową, autokarową wycieczkę do Książa. Książański kompleks zamkowo-pałacowy wraz z otaczającym parkiem jest trzecim pod względem kubatury zamkiem w Polsce.

W Książu z przewodnikiem zwiedzanie rozpoczęliśmy od wejścia na więżę główną, skąd rozciąga się panorama okolicy z podwrocławską Ślężą oraz Górami Sowimi. Następnie zaczęliśmy zwiedzanie zamku Trasą Maksymiliana. Trasa ta obejmowała salony barokowe w tym piękną Salę Maksymiliana. Podziwialiśmy oddane w stylu rokoko Salony: Biały, Zielony, Czerwony, Chiński, Gier i Barkowy. Korytarzem pałacowym dotarliśmy do tajemniczej „skałki szczęścia” według informacji od przewodnika aby być szczęśliwym i aby  spełniły się marzenia lub doznać wielkiej miłości trzeba dotknąć dłońmi właśnie tej skałki.

Dalszą wędrówkę po zamku odbywaliśmy Trasą Śladami Tajemnic II wojny światowej. W tej części zamek był przebudowany w czasie trwania działań wojennych. Był to największy projekt górniczo-budowlany hitlerowskich Niemiec, rozpoczęty i niedokończony w Górach Sowich, oraz na zamku Książ i pod nim - projekt utworzenia nowej kwatery głównej Hitlera na zamku, w latach 1943-1945. Świadczą o tym tajemnicze windy, niedokończone pomieszczenia, ceglane podpory. Dzieci i młodzież gimnazjalna z zainteresowaniem i zapałem oglądały zamek i poznawały historię tego pięknego i ciekawego miejsca. Następnie przez salę Balową i Hol Myśliwski udaliśmy się do Sali Konrada a stamtąd przeszliśmy na tarasy które są miniaturami ogrodów we francuskim stylu.
Po obiedzie i krótkim odpoczynku wyruszyliśmy dalej do Stadniny – Stada Ogierów. Obecnie jest tam ośrodek jeździecki. Hoduje się tam około 100 koni, głównie rasy śląskiej. Specjalnością książańską jest powożenie zaprzęgami.

Kolejnym etapem naszej wycieczki była Palmiarnia Lubiechowska.
Tam mogliśmy oglądać i podziwiać ponad 80 gatunków roślin z różnych szerokości geograficznych, m.in. oleandry, draceny, araukarie, różne gatunki kaktusów oraz krzewów cytrusowych, a także pamiętające czasy księżnej Daisy palmy daktylowe
i krzewy winorośli. Ciekawostką jest to, że ściany wewnętrzne palmiarni wyłożone są tufem wulkanicznym pochodzącym z wulkanu Etna.

Mamy nadzieję, że dzieci i młodzież gimnazjalna to co zobaczyły i czego się dowiedziały podczas zwiedzania Zamku Książ, Stadniny i Palmiarni wykorzystają na lekcjach w szkole. Jak wszystko co miłe, ma swój początek i koniec, tak samo jest
z wycieczkami, przychodzi czas na powrót do domu. Dla nas organizatorów najważniejsze jest to, że uczestnicy wycieczki wracają zadowoleni, uśmiechnięci i szczęśliwi.

Dzieci i rodzice za moim pośrednictwem dziękują Kierownictwu Urzędu Gminy i Radzie Gminy w Wilkowie za zorganizowanie dzieciom i młodzieży gimnazjalnej wycieczki. Rodzice dziękują także paniom opiekunkom wycieczki za opiekę nad ich pociechami.

Opr. Dorota Birska

Zdjęcia z wycieczki w galerii